به گزارش قدس آنلاین، نداشتن شماره انتظامی و اسناد هویتی جداگانه برخی یدکهای متصل از جمله کانتینرهای یخچالدار باعث شده تا سودجویان از این خلأ، سوء استفاده و نسبت به قاچاق کانتینرهای یخچالدار اقدام کنند.
سرهنگ جهانی، معاون پلیس راهور ناجا گفت: همه یدکهای متصل براساس قانون باید دارای پلاک جدا از کشنده، کارت و اسناد هویتی باشند در غیر این صورت برابر کد ۲۰۴۷ جدول راهنمایی و رانندگی فقط مبلغ چهل هزار تومان جریمه میشوند.
وی افزود: کانتینرها اگر به صورت قانونی وارد کشور شده باشند قطعاً دارای اسناد مالکیتی هستند و یدکهای متصلی که در جادهها بدون پلاک تردد میکنند، یا برای شمارهگذاری به پلیس مراجعه نکرده و یا مدارک لازم هویتی و مجوز و تأییدیه استاندارد را ندارند.
اما قاچاقچیان چطور اقدام به قاچاق کانتینرهای یخچالدار به داخل کشور میکنند؟
از آنجا که کالاهای سردخانهای صادراتی مانند مواد غذایی و میوه و ترهبار توسط کانتینرهای یخچالدار با کشتی به کشورهای عربی حاشیه حوزه خلیج فارس صادر میشود و دوباره کانتینرها پس از تخلیه بار با کشتی به کشورمان بر میگردند، خروج قانونی این کانتینرها با صدور برگ کاپوتاژ یا برگه خروج موقت توسط گمرک بر اساس شماره شاسی هر کانتینر در سامانه گمرک ثبت و انجام میشود.
قاچاقچیان با تبانی مأمور یکی از گمرکات کشور، شماره شاسی کانتینرهای یخچالدار قاچاق را در سامانه گمرک به صورت صوری ثبت و برگ خروج موقت صادر میکنند.
با ثبت خروج موقت در سامانه گمرک، کانتینرهای قاچاق با کشتی وارد گمرک اجرایی شده و از آنجا هم به عنوان کانتینر یخچالدار ترخیص میشوند.
قاچاقچیان هر کانتینر را در کشور بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان میفروشند.
هر چند مأمور متخلف گمرک شناسایی و بازداشت شده، اما مشخص نیست تاکنون چند دستگاه کانتینر یخچالدار قاچاق با این روش وارد کشور شده که بدون پلاک و اسناد هویتی است.
گفتنی است؛ به گفته معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پروندهها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.
وی گفته است: روند قاچاق در کشور از سال ۱۳۹۳، حدود ۲۵ میلیارد دلار برای کالای ورودی و خروجی تخمین زده شد و طی سالهای ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور کاسته شد.
منبع: تسنیم
نظر شما